Ultimul studiu realizat de organizatia “Salvati Copiii Romania” in iunie 2022 cu titlul “Starea copilului în România” a scos in fata niste cifre ingrijoratoare:

-Unul din doi copii din Romania e supus unei forme de abuz, 41,5% dintre copii se află în risc de sărăcie sau excluziune socială, cea mai mare rată din UE.

– 45% dintre fetele sub 15 ani care au devenite mame în statele UE provin din România

-4 din 10 copii români sunt afectați de izolare socială și educațională și lipsa condițiilor de trai decent (insa procentul de risc de saracie si excluziune sociala variaza intre 19.9% in marile orase si se duce ingrijorator catre 50.5% in mediul rural).

– Violența afectează 1 copil român din 2, iar abuzul sexual asupra copilului reprezintă cel mai subraportat fenomen social negativ;

-În 2021, un copil din trei s-a confruntat cu stări de anxietate și a avut nevoie de consiliere și suport psiho-emoțional. În doar 8,1% dintre cazuri, diagnosticele au fost independente de contextul pandemic (opoziționism, ADHD/ADD, tulburări de vorbire, intelect liminar sau tulburări de neurodezvoltare), arată datele unei anchete realizate de Salvați Copiii România.

Violenta fizica asupra copiilor este foarte frecventa, deși interzisă din 2004, si afectează 1 copil român din 2, iar abuzul sexual asupra copilului reprezintă cel mai subraportat fenomen social negativ din România În România.

46% dintre copii afirma că sunt bătuți acasă de către părinți și 5% de către cadrele didactice, ca parte a procesului de disciplinare, în timp ce 20% dintre părinți considerau încă pedepsele fizice drept un mijloc corect și adecvat de educare a copiilor.

Iar aceste lucruri duc la multiple manifestări de violență in scoli. Pentru ca fenomenul de bullying este asociat cu discriminarea, homofobia sau rasismul si duce la violența fizică și verbală între elevi.

Conform studiului, in urma anchetei sociologice din 2017  anual “400.000 de copii sunt angrenați în forme variate de bullying/cyberbullying, 200.000 de copii sunt victime ale violenței fizice, iar alți 200.000 sunt autori ai faptelor de lovire, intimidare, amenințare”.

Acestea sunt doar cateva directii atinse de acest studiu, dar urmarind toate datele e clar ca este o nevoie acuta ca in fiecare scoala sa existe un psiholog sau consilier scolar.

Pentru ca, a face fata acestei realitati, copiii au nevoie de ghidaj corespunzator, iar acest antrenament  nu face inca  parte din educatia formala conventionala sau din curriculum obligatoriu.

Prezenta in scoala a unui psiholog scolar poate ajuta prin creare unui mediu de invatare sanatos, sigur si eficient unde aceste abilitati pot fi invatate si dezvoltate.

ln scoala romaneasca psihologul scolar este prezent la un numar de 1500 de elevi in mediul urban , iar in mediul rural este aproape inexistent.

 

Gestionarea conflictelor, strategii antibulling si capacitatea de a aborda conflictele intr-un mod constructiv nu contribuie doar la sanatatea mentala a alevilor, ci are si efecte pozitive asupra comunitatii in intregul ei.

Un psiholog prezent intr-o scoala invata elevii sa analizeze in mod critic atitudinile si punctele lor de vedere in raport cu o varietatea acestor probleme, sa-si dezvolte competente folositoare pentru a face fata conflictelor si sa intelegea importanta comunicarii.

In mediul rural si nu numai, saracia obliga unele familii sa duca o viata mai mult decat modesta. De multe ori, nevoile lor nu sunt recunoscute si se considera ca nu pot avea nicio contributie in comunitate. Aceasta excludere reduce sansele copiilor de a invata, de a creste si de a se dezvolta.

Frecventarea unei scoli in care sa se accepte diferentele, in care profesorii si personalul specializat sa sprijine dezvoltarea si integrarea tuturor copiilor poate crea in viitor o comunitate puternica. Sa formeze o generatie responsabila si determinata, capabila sa faca fata provocarilor unei societati din ce in ce mai complexe.

Un psiholog scolar creaza nuclee care schimba mediul scolar, pentru ca prin activitatile lui pune accent pe autocunoasterea copiilor, pe comunicarea si relationare interpersonala. Le da incredere si construieste strategii (uneori prin joc) prin care copiii invata cum sa ceara ajutor, cum sa gestioneze situatiile de bulling si de asemenea, poate semnala la timp suspiciunile de abuz asupra copiilor atat la scoala cat si in familie.

Un psiholog scolar poate influenta pozitiv si modul in care cadrele didactice din scoala interactioneaza cu copiii.

Munca unui profesor nu este usoara. El trebuie sa lucreze cu clase cu multi elevi – fiecare elev avand individualitatea sa. Daca intr-o clasa exista un copil cu dizabilitati sau dintr-o categorie defavorizata, acest lucru presupune si mai multa munca.

Profesorul poate face fata diferentelor dintre copii, dandu-le fiecaruia sanse egale daca are incredere in propriile capacitate si abilitati . De accea  este foarte important sa fie ajutat si sprijinit de catre colegi, parinti si alte categorii de profesionisti printre care psihologul scolar are cel mai important rol.

De aceea, consideram proiectul “Psiholog scolar la sat” unul dintre cele mai importante si de impact proiecte Grow and Know de pana acum.

Prima scoala care beneficiaza de acest program este Scola Generala Slon din judetul Prahova. Aici sunt scolarizati mai bine de 200 de copii cu varstele intre 7 si 14 ani.

Programul este sustinut de catre dr. psihoterapeut  Iuliana Dumitru – Atestat cu drept de libera practica in specialitatea „Psihoterapie de familie, cuplu si copil” si „Psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala”, cod personal 21070 in parteneriat cu Scoala Generala Slon si asociatia Grow and Know.