Prin “Educatie pentru toti”, trebuie sa se creeze posibilitatea ca toate fiintele umane – inclusive cele cu dizabilitati – sa-si dezvolte in intregime potentialul, sa aiba contributii in societate sim ai presus de toate, sa fie valorizate si nu devalorizate, datorita diferentelor lor. In lumea contemporana, alcatuita din diferente de toate felurile, nu cei cu dizabilitati ci marea societate este cea care are nevoie de o educatie speciala, pentru a deveni o adevarata societate pentru toti.” – Federico Mayor-fost Director General al UNESCO

Dezvoltarea emotionala armonioasa a copiilor din mediul rural – Ainscow, M. (2019). The UNESCO Salamanca Statement 25 Years on Developing Inclusive and Equitable Education Systems, International School Psychology Association (2021). A Definition of School Psychology.

Antrenarea abilitatilor utile in viata, nu este de cele mai multe ori, parte din educatia formala conventionala si nu face parte din curriculum obligatoriu. Prezenta in scoala a unui psiholog scolar poate ajuta prin creare unui mediu de invatare fericit, sanatos, sigur si eficient unde aceste abilitati pot fi invatate si dezvoltate. ln scoala romaneasca psihologul scolar este prezent la un numar de 1500 de elevi in mediul urban , iar in mediul rural este aproape inexistent.

 

Gestionarea conflictelor, strategii antibulling(pentru ca mare parte din copiii din mediul rural provin din medii defavorizate,unde exista  consum de alcool, violenta) si capacitatea de a aborda conflictele intr-un mod constructiv nu contribuie doar la sanatatea mentala a alevilor, ci are si efecte pozitive asupra comunitatii in intregul ei.

Prin acest program, urmarim ca elevii participanti :

  • sa invete sa analizeze in mod critic atitudinile si punctele lor de vedere in raport cu o varietate de probleme
  • sa-si dezvolte competente folositoare pentru a face fata conflictelor
  • sa inteleaga importanta comunicarii. Uneori este de ajuns ca printr-un mic gest, o intelegere a unei situatii sa se creeze prin efect de domino, o realitate a pacii.
  • diminuarea excluziunii sociale si a abandonului scolar.

Saracia obliga unele familii sa duca o viata mai mult decat modesta. De multe ori, nevoile lor nu sunt recunoscute si se considera ca nu pot avea nicio contributie in comunitate. Aceasta excludere reduce sansele copiilor de a invata, de a creste si de a se dezvolta. Frecventarea unei scoli in care sa se accepte diferentele, in care profesorii si personalul specializat sa sprijine dezvoltarea si integrarea tuturor

copiilor poate crea in viitor o comunitate puternica. Sa formeze o generatie responsabila si determinata, capabila sa faca fata provocarilor unei societati din ce in ce mai complexe.

Detaliere activitati din cadrul proiectului:

 

Grupe Dezvoltare personala (24 beneficiari)

Beneficiari:

24 de copiii din clasele 5-8, impartiti in doua grupe ( 12 din clasale 5-6, 12 din clasele 7-8)

Descriere grupa:

6 elevi identificati de diriginti cu ajutorul psihologilor care au nevoie cel mai mult de consiliere

6 elevi din copiii cu cel mai mare nivel de empatie si incluziune din clasa lor.

Coordonati de psiholog

Scop:

crearea unui nucleu din care sa radieze intelegerea si schimbarea in mediul scolar, incepand cu elevii din cele doua grupe. Se va pune accent pe autocunoastere, comunicare si relationare interpersonala si managementul stilului de viata. Copiii vor lucra in pereche, dupa descrierea de mai sus.

Ateliere clasele 1-4:

Bullying si gestionarea conflictelor

Jocul Emotiilor

Nu este suficient sa predam teorii si definitii ale unor concepte, precum discriminarea, prejudecatiile sau bullingul. Folosirea jocurilor ca mijloc auxiliar de predare/invatare ii face pe elevi sa se simta bine, avand parte de diferite experiente referitoare la aceste concepte. Jocurile le trezesc curiozitatea si creeaza in clasele 1-4 si nu numai, o atmosfera in care invatarea poate deveni productiva si placuta.

Cursuri si ateliere pentru profesori 

Teme abordate: Gestionarea conflictelor, Metode de gestionare a stresului, Identificare si gestionarea situatiilor de discriminare in clasa, Cum gestionam situatiile in care copii traiesc in situatii de abuz sau alte probleme acasa.

Munca unui professor nu este usoara. El trebuie sa lucreze cu clase cu multi elevi – fiecare elev avand individualitatea sa. Daca intr-o clasa exista un copil cu dizabilitati sau dintr-o categorie defavorizata, acest lucru presupune si mai multa munca, desi nu intotdeauna trebuie sa fie asa.

Profesorul poate face fata diferentelor dintre copii, dandu-le fiecaruia sanse egale daca are incredere in propriile capacitate si abilitati . De accea  este foarte important sa fie ajutat si sprijinit de catre colegi, parinti si alte categorii de profesionisti printre care psihologul scolar are cel mai important rol.

 

Sesiuni 1:1 consiliere psihologica  pentru parinti, elevi si profesori.

Acolo unde psihologul identifica nevoia, se vor face la solicitarea lui si cu acordul si participarea parintilor.

Prima scoala care beneficiaza de program este Scola Generala Slon din judetul Prahova. Aici sunt scolarizati mai bine de 200 de copii cu varstele intre 7 si 14 ani.

Programul este sustinut de catre dr. psihoterapeut  Iuliana Dumitru – Atestat cu drept de libera practica in specialitatea „Psihoterapie de familie, cuplu si copil” si „Psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala”, cod personal 21070 in parteneriat cu Scoala Generala Slon si asociatia Grow and Know.